• Backstage

  • Lifestyle

* SHINY KIDS * GENIAAL ANDERS, PERFECT HETZELFDE. 2/3

We hadden dit artikel ook ÉÉN VAN DE GROTE MYSTERIES VAN ONS LEVEN ALS OUDERS, EINDELIJK WAKKER kunnen noemen! of zelfs PRIMEUR! HET PERFECTE KIND BESTAAT NIET!

author-avatar
Geplaatst door Domitille de Tape à l'oeil

03 mei 2021

Views Gelezen 40 Keer
0 Opmerkingen

Delen

Herinnering van de feiten: tijdens een paar mooie dagen in februari 2021 kregen we de kans om een ​​menselijke ervaring te beleven met 4 stralende kinderen, hun 4 moeders en Valérie, psychotherapie-beoefenaar en coach, die onder meer vertrouwt op de middelen van het enneagram (voor wie verder wil gaan => haar boek), hebben we met deze kinderen en hun moeders gesproken over potentieel, vrijheid, muzieknoten, stralende zon, …

Verduidelijking voor de rest: we pretenderen niet pompeus te vertellen hoe je jouw kinderen moet begeleiden. Via dit artikel willen we jou, van ouders (die wij ook zijn) aan ouders die jullie zijn, enkele van de sleutels doorgeven van deze ervaring.

Een van de grote vragen van Valérie:

Wat als we ons afvragen WIE is dit kleine mensje dat we in het leven kunnen begeleiden (voordat we onze eigen overtuigingen op haar projecteren)?

via GIPHY

Ken je het enneagram model?

Het is een model van 9 mechanismen, 9 werkingssferen die niet bedoeld zijn om onze kinderen (of onszelf) in hokjes te classificeren. Integendeel, het idee is om eruit te komen! Het enneagram is een leessleutel die ons in staat stelt automatismen, angsten, waarin we onszelf, ondanks onszelf hebben opgesloten, te lokaliseren. En dit vaak al van jongs af aan. Terwijl … ieder van ons een uniek, veelzijdig potentieel heeft (en daarom rijk aan verschillende middelen en talenten) dat alleen maar vraagt ​​om te bloeien !!

Als ouders, laten we eerlijk zijn, willen we natuurlijk dat ons kind zo is, of zo, we projecteren op hen onze eigen visie van de werkelijkheid, onze overtuigingen, onze visie op « perfectie ». En dan, beetje bij beetje, komt dat moment waarop we ons realiseren dat ons kind niet is waarover we hadden gefantaseerd, dat hij niet perfect is. En het zal nooit gebeuren. Hij is gewoon perfect uit zichzelf. Uniek.

via GIPHY

Valérie vertelde ons iets dat de sluier oplichtte over een van de grote mysteries van ons leven als ouders! Ben je er klaar voor ? Weet je het zeker? Nee, want het is niet niets !!

Waarom, maar grote goden, waarom zijn onze kinderen niet hetzelfde wanneer we er niet zijn, wij, hun lieve en aanbiddelijke ouders aan wie ze alles te danken hebben? !!

via GIPHY

Jij had het, jij ook, die oppas die tegen je zei: « Ach, bij jou is hij zo, zo ?! Maar hier, bij mij, HELEMAAL NIET. Het is een E.N.G.E.L. !! ”

En weet je waarom? Niet omdat ze ondankbaar zijn (hoewel …), nee. Maar omdat ze zich onbewust onder druk gezet voelen !! Ze reageren, als we er zijn, op wat wij, ouders, op hen projecteren. En als we er niet zijn, zouden ze zich vrijer voelen om zichzelf te zijn. Wat ???? Zou het in feite onze schuld zijn?! Ja. En nee.

via GIPHY

We hebben ALLEMAAL de neiging om min of meer onbewust berichten uit te zenden die hen / ons ‘beperken’: onze eisen voor hen kunnen ze transformeren en ze zouden de neiging kunnen hebben om hun evoluerende persoonlijkheid aan te passen aan de ideeën die we onbewust op hen projecteren …

“Ze is aardig” (en als ze degene wilde zijn die met haar vuist op tafel slaat?), “Ik ben degene op wie je kunt rekenen” (en of je opgevangen wilde worden omdat je soms kwetsbaar bent?). « Hij is een wetenschapper » (hoe zit het met de kunstenaar in ieder van ons?). « Hij is een echte wildebras » (wat als ze in plaats daarvan zijn vrouwelijke zijde wilde ontdekken, maar niet wist hoe?). « Hij is een beetje grappig » (en als hij wilde dat we hem serieus namen?), « hij is minder atletisch dan zijn broer », « hij is een dromer », « hij is een zeurpiet », « hij is verlegen », « hij is een rusteloos kind ”, …

via GIPHY

Wij zijn, net als onze kinderen, niet verlegen, een kunstenaar, aardig, opgewonden, kalm, …

Wij zijn (en zij zijn) veel meer dan dat! We handelen vriendelijk, we houden van kunst, we hebben de neiging niet stil te zitten, we hebben ruimte en rust nodig. Het is niet hetzelfde 😉 Het geeft ons meer vrijheid en grif de definitie van wie we allemaal zijn niet in marmer vast.

Laten we nieuwsgierig zijn! Laten we goed kijken en goed luisteren naar wat onze kinderen met ons proberen te delen over hun originaliteit wanneer ze zich uiten. Als we dit niet doen, missen we zoveel dingen om te implementeren of verrassingen om te verwelkomen…. mooie momenten van delen in perspectief.

En nou jaaaa, dat alles, wij, het geeft ons een schok!

En de ouders van deze 4 kleine kooltjes, hoe hebben ze het verwerkt?

Wat ouders hebben geleerd van deze ervaring:

“Laat onze kinderen dingen durven doen! We willen vaak dat ons kind perfect is, we leggen hen een bepaalde visie van perfectie op. Terwijl er niet zoiets bestaat als een volmaakt kind.” Faustine, moeder van Camille.


« Laten we onze kinderen niet dwingen met onze eigen overtuigingen.”
Monica, de moeder van Mélina.

“We ademen, we komen tot rust. En we ademen nog steeds.
En alles komt goed. Het komt altijd goed.” Audrey, moeder van Lëoh.

« Luisteren naar jou!” Karine, moeder van Mila.

Wat de kinderen betreft, wat hebben ze geleerd van hun gesprekken met Valérie is indrukwekkend. We vertellen je dit in het derde en laatste artikel over deze ervaring: HIER Dit derde artikel bevat een bonusgeschenk, dus haast je, wat doe je hier nog? 😉

Bedankt voor uw reactie!

Ze is vanaf nu in afwachting van een moderator.

Tot binnenkort!
uw opmerkingen